At lave terapi med børn er fantastisk. Ofte har de en åbenhed og spontan tilgang til teknikkerne, som gør det meget givende. Og derudover er det skønt at kunne hjælpe tidligt - så udfordringerne ikke bliver til alt for hårde erfaringer.
Det er blevet lettere at lave terapi på børn. Dette skyldes at man i mange tilfælde ikke behøver at grave dybt efter årsager til problemerne. I mange af de teknikker jeg laver er der ikke noget med timelange samtaler og en dvælen i fortiden. Vi tager en anden vej.
Tegne-banke-teknikken
Tegne-banke-teknikken har vist sig super god til arbejdet med børn. En af grundende er måske tegning og arbejdet med former og farver er så velkendt, og at børnene nemt kan fordybe sig i det. Det virker naturligt og kreativt, og ikke invaderende.
Man kan arbejde med mange forskellige temaer og udfordringer; Skolevægring, angst, tristhed, eksamensangst, højdeskræk, problemer med relationer og adfærd, og meget andet.
Sessionerne foregår på samme måde:
1) Barnet og forældrene kommer med et problem/udfordring. Det kan være, at man er bange for at stå frem og præsentere noget i skolen.
2) Forældrene venter enten udenfor lokalet, eller bag barnet, så barnet kan være optaget af processen og sine egne tanker.
3) Ved har lagt papir, farveblyanter og tuscher frem. Jeg fortæller barnet at det har 1 minut til at tegne det første som kommer, når han/hun tænker på problemet.
4) Når minuttet er gået, viser jeg barnet nogle punkter som det skal banke let på. Det er punkter kendt fra tankefeltterapi. Disse punkter banker vi begge, mens jeg beder barnet forklare hvad der er på tegningen. Hvor mange streger? Hvilke farver? Hvilke former? Helt konkrete ting. Ikke hvad det betyder eller hvad det symboliserer.
5) Barnet tegner igen en tegning på 1 minut, ud fra problemet og vi gentager processen.
6) I takt med at barnet tegner og banker lysner billederne. Det underbeviste konfliktmateriale bliver bevidstgjort og forlnøst. Til sidst vil barnet sidde med en lys tegning, som indeholder en form for løsning eller forløst følelse.
7) Vi snakker om hvordan barnet nu ser på udfordringen og om hvordan følelsen er i kroppen. Vi takker for i dag og sessionen er slut. Det tager ca. 1 time.
Denne teknik er altså meget blid og engagerende for børnene og følelse bare som en slags leg. Samtidig får man arbejdet med underbevidstheden på fineste vis.
Emotionskoden
Det er også meget nemt at arbejde med børn via Emotionskoden. Det kan dog virke lidt sværere for barnet at forstå. Når barnet får oplevelsen af at det virker, bliver det dog bare en naturlig proces.
Sessioner med Emotionskoden på børn fungere på samme måde som for voksne, som forklaret på en mere pædagogisk og børnevenlig måde. Det kan foregår ved fremmøde, online.
Hvis du har et barn som du måske kunne have gavn af en session med en af disse metoder, så er du meget velkommen til at ringe eller skrive. Så tager jeg meget gerne en snakke om det.
Telefon: 26355329
mail: mathiasbransholm@msn.com
コメント